![]() |
FONO ut av Spotify - redelig overfor artistene? |
Svar
|
| Forfatter | |
Knut Aafløy
Medlemmets Profil
Send privat melding
Finn innlegg fra dette medlemmet
Gå til medlemmets hjemmeside
Legg til som venn
Admingruppe
Medlem siden: 26 Mar 2009 Land: Norge Status: Utlogget Innlegg: 30 |
Sitér Svar
Emne: FONO ut av Spotify - redelig overfor artistene?Sendt: 17 Jul 2010 kl. 14:46 |
|
Foreningen for norske plateselskaper, FONO, oppfordrer nå sine medlemsselskaper til å trekke sine kataloger ut av Spotifys gratisversjon fordi den genererer for lite penger. To av de største selskapene, Major og Grappa, sier opp sine avtaler fra og med nyttår. Men kan FONO-selskapene gjøre dette uten å spørre sine artister om hva de synes? For de små og mellomstore artistene, og da snakker jeg ikke om Vamp og Gitarkameratene, er Spotify nødvendig og sårt tiltrengt airplay. "Kundene" bruker streamingtjenestene som en radio, som bidrar til å spre musikken og interessen for artistene til et større publikum. Selv om plateselskapene er avhengig av inntekter fra utgivelsene sine, er det viktig å huske på at artistene trenger alle lovlige muligheter til å spre musikken sin, blant annet for å generere interesse og markedsføre liveopptredener. Da blir mitt spørsmål: Kan selskapene uten videre trekke artister ut av Spotify Open med platekontrakten i hånd? Jeg er i tvil. Selv ville jeg være skeptisk til å gjøre avtale med et selskap som ikke vil tilgjengeliggjøre musikken min på lovlige plattformer. For hva gjør Spotifybrukerne hvis de ikke lenger finner låtene mine? De finner noe annet, selvsagt! For de mindre artistene vil problemstillingen være høyst relevant og forvansker spredning av musikken. Dessuten er Spotify et uhyre viktig redskap i kampen mot ulovlig nedlasting. Har FONO regnet på hva artistene og selskapene vil tape på at FONO-musikken igjen blir piratføde? For meg virker dette som å gå baklengs inn i fremtiden. I vinter ble Spotify linket opp til Facebook, og jubelen uteble ikke. De mindre artistene er flittige i bruken av de sosiale plattformene til aktivt å spre musikk, nyheter og konsertinfo. Å legge ut linker på veggen og tvitrefeltet direkte til egen Spotify-musikk er blitt et effektivt redskap for å gjøre musikken sin bedre kjent. Løsningen er selvsagt at Spotify dropper gratisversjonen og blir en likeverdig konkurrent til Wimp. Først da får vi konstatert én gang for alle at folk faktisk er villige til å betale for musikk. Knut Aafløy leder, Norsk Artistforbund Ednret av Knut Aafløy - 17 Jul 2010 kl. 15:43 |
|
![]() |
|
@MonaFims
Nybegynner
Medlem siden: 17 Jul 2010 Status: Utlogget Innlegg: 2 |
Sitér Svar
Sendt: 17 Jul 2010 kl. 18:00 |
|
Det er ikke gratis å lage/promotere musikk og jeg skjønner at ordningene mellom plateselskapene og Spotify ikke fungerer optimalt per i dag.
Spotify bør derfor endre modellen sin slik at det blir mer lønnsomt! Å trekke artistene ut er ingen bra løsning! (Spesielt ikke for de artistene som blir rammet av dette) Jeg håper at artistene og plateselskapene skjønner verdien av være synlig i Spotify. (Gjør de egentlig det?) Verdien kan ikke bare måles i den pengesummen plateselskapene får tilbake direkte fra Spotify! Det er viktig å se det store bildet! Folk elsker å dele sine Spotifyfavoritter! (f.eks via sosiale medier som Twitter og Facebook) Dette fører til en stor spredning/promotering av musikken som igjen fører til potensielle inntekter! Hvis en artist ikke er tilgjengelig i Spotify mister artisten denne muligheten. Å ikke være tilgjengelig i Spotify vil ikke føre til at folk kjøper musikken i stedet! (Å tro det er utopi) Folk finner heller andre artister å lytte til/spre. (Band som er tilgjengelig!) Det finnes en rekke konkrete fordeler som er viktig å ta med når man skal se på verdien av Spotify. Her er noen eksempler: Mange oppdager ny musikk via Spotify. (f.eks Via relaterte artister seksjonen, lenker osv.) Mange benytter Spotify til å avgjøre hvilken musikk de skal kjøpe via andre kanaler (f.eks via itunes eller platebutikker) Mange streamer sin Spotify mot andre tjenester. (F.eks last.fm) Dette fører igjen til promotering og mer spredning via andre medier. Et viktig punkt er at mange benytter Spotify til å avgjøre hvilke konserter/festivaler de skal gå på. Veldig kjedelig for artisten å ikke ha mulighet til å være der.. Jeg tror ikke jeg ville signert en kontrakt med et plateselskap som hadde tatt fra meg disse mulightene! Løsningen her er ikke å trekke artistene ut men å jobbe sammen med andre plateselskaper/Spotify for å lage en modell som blir mer lønnsom! Mona. |
|
![]() |
|
Øyvind Berekvam
Medlemmets Profil
Send privat melding
Legg til som venn
Nybegynner
Medlem siden: 17 Jul 2010 Land: Norge Status: Utlogget Innlegg: 1 |
Sitér Svar
Sendt: 17 Jul 2010 kl. 18:24 |
|
Jeg er helt enig med Monas argumenter her. I tillegg er det jo slik at gratisversjonen til Spotify er den enkleste og beste måten for folk å komme seg inn i streaming-tjenestens muligheter. En slik lavterskelmulighet har ikke Wimp.
Forsvinner norske artister fra Spotify fører det til at færre blir eksponert for norsk musikk. Jeg skjønner ikke hvordan norske artister skal være tjent med det. Ellers minner jeg om Tom Brekkes meget gode innspill om dette på bloggen min: http://berekvam.com/blog/?p=2631 Øyvind |
|
![]() |
|
Knut Aafløy
Medlemmets Profil
Send privat melding
Legg til som venn
Admingruppe
Sitér Svar
Sendt: 18 Jul 2010 kl. 16:39 |
|
Mona har mange gode poeng. Tom er også inne på noe når han nevner platebransjens imageproblemer, og det faktum at publikum vil ha vanskelig for å forstå hvorfor musikken forsvinner. De føler at de blir tvunget over til betalversjonen. Da hadde det vært mye bedre å avvikle versjonen helt. |
|
![]() |
|
@MonaFims
Nybegynner
Medlem siden: 17 Jul 2010 Status: Utlogget Innlegg: 2 |
Sitér Svar
Sendt: 18 Jul 2010 kl. 17:42 |
|
Jeg mener ikke de skal droppe gratisversjonen...
Jeg tror nøkkelen for Spotify er å jobbe videre med å lage flere tjenester som gjør at gratisbrukeren selv får lyst til å gå over på den betalte versjonen. (De har allerede gjort en ganske god jobb på dette --> Pre-releases, bedre lydkvalitet, konkurranser osv.) Hvis de lager enda flere slike fordeler vil brukerne selv velge å gå over... Noen tanker om hva som kanskje hadde fått folk til å velge den betalte versjonen: Flere pre-releases, mer info om artistene i den betalte versjonen, statistikk (for egne og andres spillelister), festival/konsert-seksjon, Intervjuer med artistene, musikkvideoer.... osv. Jeg mener gratisversjonen kan være som den er i dag. Gratis og lett tilgjengelig! Det eneste Spotify trenger å gjøre med gratisversjonen er å få inn flere relevante annonsører... For å få inn flere annonsører må de kunne tilby flere konsepter for annonsørene.. De tilbyr allerede gode segmenteringsmuligheter som gjør at man kan segmentere på alder, kjønn, lokasjon, genre osv) Prisene for annonsering er grei. Statistikk er også viktig når noen skal velge å annonsere et sted.... Mona. Ednret av @MonaFims - 18 Jul 2010 kl. 18:29 |
|
![]() |
|
Knut Aafløy
Medlemmets Profil
Send privat melding
Legg til som venn
Admingruppe
Sitér Svar
Sendt: 18 Jul 2010 kl. 17:56 |
|
Jeg mener heller ikke at å droppe gratisversjonen er et must så lenge FONO-selskapene blir. Men - man kan se for se 2 ting. At FONO-selskapene worldwide (IMPALA) gjør det samme. Dessuten; hvor stor er Ifpi-selskapenes tålmodighet? Man kan se for seg at de til slutt trekker seg ut av eierskap etc. Spotify har litt dårlig tid, men ikke så dårlig. Jeg er spent på hva som skjer når de nå skal lanseres i USA. Og dessuten, vil det komme andre konkurrenter på banen i tiden som kommer? Ednret av Knut Aafløy - 18 Jul 2010 kl. 18:15 |
|
![]() |
|
Espen Egseth
Medlemmets Profil
Send privat melding
Legg til som venn
Nybegynner
Medlem siden: 16 Aug 2010 Land: Norge Status: Utlogget Innlegg: 1 |
Sitér Svar
Sendt: 16 Aug 2010 kl. 14:52 |
|
Det hadde vært interessant å vite hvilken dialog FONO og Spotify har hatt før FONO gikk ut med anbefalingen. Har FONO f.eks. forsøkt å reforhandle betalingsvilkårene, eller produktene, før anbefalingen ble gitt? Uansett vil det bero på avtalen mellom det enkelte plateselskap og Spotify, om plateselskapet kan si opp avtalen kun på det grunnlag at avtalen gir for dårlig avkastning. Et annet forhold blir plateselskapets forpliktelser overfor den enkelte artist. I hvilken grad plateselskapet kan si opp avtalen med Spotify kan være i strid med avtalen plateselskapet har med artisten. I forhold til FONOs nye standard artistavtale kan det f.eks. stilles spørsmålstegn til om et plateselskaps oppsigelse av avtale med Spotify vil være et brudd på plateselskapets utnyttelsesplikt overfor artisten.
Jeg er derfor av den oppfatning at for de artistene som allerede har inngått en plateavtale vil det bero på en avtaletolkning i hvilken grad plateselskapet, uten artistens samtykke, kan si opp avtalen med Spotifys gratisversjon. For artister som skal inngå plateavtale i fremtiden kan ovennevnte problemstilling gi grunnlag for egen avtaleregulering mellom partene (f.eks. i forhold til utnyttelsesplikten for plateselskapet, som et ledd i promo e.l.).
|
|
|
Espen Egseth
advokat Advokatfirmaet Seland DA |
|
![]() |
|
Knut Aafløy
Medlemmets Profil
Send privat melding
Legg til som venn
Admingruppe
Sitér Svar
Sendt: 30 Aug 2010 kl. 15:46 |
|
Et spørsmål som også melder seg er: Hvordan skal folk få sjansen til å sjekke ut ny musikk når de ikke får airplay? les mer her: http://www.nrk.no/kultur_og_underholdning/1.7254029 Ednret av Knut Aafløy - 30 Aug 2010 kl. 16:10 |
|
![]() |
|
Svar
|
| Velg forum | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan stemme i dette forumet |